Välkommen till min blogg!

Här fortsätter jag sybloggandet som påbörjats under adressen http://vilde-valdemar.blogspot.com/

Namnet "hippii" ska jag inte ta åt mig äran för själv, det är nämligen det min treåring kallad sig själv innan han lärde sig sitt namn (två i:n på slutet för det är där betoningen ligger).

tisdag 1 mars 2011

Symaskinslycka!

Äntligen syr jag på min efterlängtade Coverpro CPX! Tänk att jag nu har tre symaskiner, det trodde jag inte för ett par år sedan! Och även om vi inte alltid är de bästa vänner så är den en fröjd att sy med! Och en inkörningsperiod har jag alla gånger räknat med.

De första plaggen som sytts sen maskinparken uppdaterats är plagg till mina egna små godingar. Det känns skönt att börja med kläder till "sig själv" och inte beställningar då det blir lite skönhetsfel nu och då med den nya maskinen.

Omlottröjan och sparkbyxorna är sydda utifrån mönster från Ottobre, 6/07 och 5/06, tror jag. Den gulsvartrandiga velouren, som nu är helt slut, köpte jag från Mjuka tyger för länge sedan. Omlotten fick en stor knapp istället för två små tryckknappar (som det var i mönstret) eller band (som jag också funderade på). Sparkbyxorna passar perfekt på min lilla 8 månaders-tjej som jobbar för fullt med att ta sig fram på de dragiga golven i vårt gamla hus. Varma och gosiga, och med bakficka! Idéen med annan färg på fotsulan såg jag nyss hos Johanna Ahlard, hoppas det är okej att jag lånade den brilianta idéen. Johanna har också designat det elefanttyg som storebrors tröja är sydd i. Tyget är köpt från Znok Design, och tröjan är ett kapitel i sig... Min 3-åring har vuxit på sig och en del kläder i smalare modell kan se lite väl smala ut ibland på honom så jag tänkte att jag skulle testa den bredare varianten av Ottobres 301-mönster. Men ack så fel det kan bli. Den blev ett hus, tack och lov så mycket hus att jag kunde klippa upp den i sido- och ärmsömmarna och sy om den. Så den är numera en blandning av Ottobres smala och breda tröjmönster.

8 kommentarer:

  1. Vad kul att det funkar bra med Coverpron. Verkligen superfint set till den lilla! Å snygg räddning av elefant-tröjan som blev jättesnygg. Tur att denhär sybloggvärlden finns, folk man känner som inte syr tror att man är helt tokig som har TRE symaskiner :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, så HELDIG du er!!
    *jeg vil også ha!* :))
    Kjempefine klær - og selvfølgelig skal du ha TRE maskiner!! ;) Lykke til videre med innkjøringsperioden!

    SvaraRadera
  3. Jättefina plagg! Snyggt med svarta bakfickan till byxorna!

    SvaraRadera
  4. kul med fickan där! och att du har ny maskin - grattis!

    SvaraRadera
  5. Åh superfina kläder. De randiga velourplaggen blev verkligen tuffa med detaljerna (stor knapp, bakficka mm). Det med fotsulorna är helt ok att inspireras av, jag var nog knappast först med det. Men det är faktiskt rätt fint. Kul att se lite svarta elefanter:)

    SvaraRadera
  6. Hit tror jag faktiskt inte att jag hitt tidigare, vad mycket fint du syr! Vad avis jag blir på din nya maskin, önskar mig också en CP men det känns inte riktigt klokt att lägga ner ännu mer pengar på symaskiner. Har ju köpt både vanlig och ol på 1 1/2 år... Nåja, drömma kan man ju:)

    SvaraRadera
  7. vad mycket fint du sytt!! och jisses, så fort tiden går, kryper hon redan omkring?! och så måste jag säga att jag är liiiite avundsjuk på ditt senaste maskinsförvärv - så kul med en cp!!!

    SvaraRadera
  8. Älskar det lilla randiga setet, och mycket annat smått och gott hittade jag här :)

    SvaraRadera