Välkommen till min blogg!

Här fortsätter jag sybloggandet som påbörjats under adressen http://vilde-valdemar.blogspot.com/

Namnet "hippii" ska jag inte ta åt mig äran för själv, det är nämligen det min treåring kallad sig själv innan han lärde sig sitt namn (två i:n på slutet för det är där betoningen ligger).

onsdag 12 maj 2010

Ett litet bi


En mössa i samma tyg och vi får ta hem ett litet bi från BB! Eller kanske en liten humla, velouren ger ju faktiskt mer "humla-vibbar". Jag har använt ett mönster från Ottobre 2007/06, men satt muddar istället för kantband i ärm- och byxavslut samt gjort knäppningen ända ner till mudden. I det ursprungliga mönstret är det en bara knäppning till grenhöjd ungefär och sedan har man sytt på ett byxben därifrån (svårt att förklara i ord känner jag...).

Jag sprättade kantbandet en gång då jag upplevde att jag inte töjt tillräckligt i den då jag sydde fast den. Men jag tycker fortfarande att den står upp för mycket, i synnerhet vid axlarna. Så nästa gång får jag jobba vidare på detta. Tror också att man skulle kunna ta bort lite i bredden mot halsringningen på raglanärmarna (i ursprungsmönstret), jag upplever att det är för mycket tyg där.

Material: Randig velour från Mjuka tyger, Trikårsnedslå från lokal tygaffär

Mönster: Omlottoverall Ottobre 2007/06 med vissa förändringar

8 kommentarer:

  1. Jättefin! Jag har sammma mönster hemma, men inte varit så sugen på att göra nåt av det eftersom jag tyckte det inte var så snyggt med byxben som börjar efter knäppningen. Men som du gjort blev det ju jättesnyggt. Mysigt tyg!

    SvaraRadera
  2. Ursöt dress, och tyget passar verkligen modellen!

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Vad mysigt med en liten bebis i den :-)

    SvaraRadera
  4. Välkommen in i cybern. Ser på ditt arkiv att du precis börjat med bloggen. Alltid kul med fler sömmerskor att få inspiration och idéer ifrån. Vilken fin humle-sparkdräkt. Håller med om att det låter bättre med humla. Bi låter så vasst på nåt vis också. Och våra små är ju mjuka och goa :-)

    SvaraRadera
  5. Så mysig den ser ut! Har varit sugen på den där velouren läääääänge. Er plutt kommer att vara coolaste bäbisen på BB.

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig humla pyret kommer bli!

    SvaraRadera