Välkommen till min blogg!

Här fortsätter jag sybloggandet som påbörjats under adressen http://vilde-valdemar.blogspot.com/

Namnet "hippii" ska jag inte ta åt mig äran för själv, det är nämligen det min treåring kallad sig själv innan han lärde sig sitt namn (två i:n på slutet för det är där betoningen ligger).

lördag 8 maj 2010

Utvecklingsprocess: Muddjeans

Ni som följt min blogg vet att jag gillar att sy muddjeans av gamla jeans. För någon vecka sen testade jag ett omgjort mönster och sydde ett par puffbyxor i ett bomullsretrotyg. Nu var det dags att testa modellen i jeanstyg och efter vissa ytterliggare justeringar ser ni resultatet här. Jeansen liknar mycket de tidigare vilket är bra eftersom jag gillade den modellen, men behövde justera den lite då det blev för mycket jeanstyg som skulle sys ihop med muddarna. Jag har fortfarande lyckats behålla sidosömmen från de ursprungliga jeansen (syns bäst på bilden framifrån) vilket jag tycker är roligt då de ger mycket "äkta-slitna-jeans-känsla". Jag har i dessa, i likhet med puffbyxorna, satt en gömd resår i midjan.

Mönster: Eget, omarbetat gång på gång

Material: Gamla jeans, turkos muddväv från lokal tygbutik och retroblommigt bomullstyg fyndat på auktion.

5 kommentarer:

  1. Kanonsnygga!! Har läääääänge tänkt sy om gamla jeans till makrillen men kommer aldrig till skott... Syr du hela byxan på ol? Är det de gamla sömmarna i sidorna eller är alla sömmar nya? Har du även linning i midjan eller bara resår? Du svarar bara om du har lust och tid ;)

    SvaraRadera
  2. Så snygga! Fint med det mönstrade fickorna och att du har kvar den utrsprungliga sidosömmen!

    SvaraRadera
  3. Kanonfräcka! Speciellt med det blommiga som fickor. Gillar skarpt!

    SvaraRadera
  4. Tack och åter tack för era kommentarer, de är verkligen värda så mycket!

    Makrill: Jag ska försöka svar så gott jag kan. Ja, jag syr hela byxan på ol (förutom stickningar och likn.). Jag gör som så att jag klipper först av de ursprungliga byxbenen strax under bakfickorna och sedan klipper jag upp innersömmen så jag har två "stora" tygbitar med sidosömmen mitt på. Jag behåller i stort sett hela den sömmen (sidosömmen) förutom ca 7-8 cm längst ner där jag syr in byxbenet mot mudden. Gjorde inte så tidigare men då blev det så mycket jeanstyg som skulle fästas i mudden, vilket blev klumpigt. Det är mudd i midjan med en bred resår inuti dvs de ser ut som vanliga muddbyxor (se gärna de tidigare jag gjort). Jag hoppas det var någorlunda klara svar.

    SvaraRadera